Az infografika típusának kiválasztása
Számtalan fajta infografika van, igyekeztünk összegyűjteni nektek a teljesség igénye nélkül a legnépszerűbbeket. Persze ezen felül még sok variáció és különböző alternatívák is vannak, de ezek a legalapvetőbb formátumai az infografikáknak. Ahhoz, hogy ki tudjuk választani a számunkra legkedvezőbb infografika típust, néhány dolgot tisztáznunk kell a grafika kapcsán.
- Milyen céllal készül?
- Kinek készül?
- Hol fognak megjelenni?
- Milyen információt kell megjeleníteni?
Ha a fentiek kapcsán már tisztán látunk, akkor tudjuk az alábbi infografika típusok közül kiválasztani a számunka legideálisabbat.
1. Statisztikai infografika
Amennyiben a célunk a legfontosabb eredményeink, összefüggések vagy számadatok bemutatása, akkor a statisztikai infografika a legkézenfekvőbb megoldás. A megfelelő statisztikákkal, tényekkel, számokkal alátámasztott üzenetek a hitelességet, megbízhatóságot, kompetenciát erősítik. Az adatvizualizáció eszközeivel izgalmassá és könnyen emészthetővé válnak a legszárazabb számsorok is. Tipikus eszközeik a grafikonok, táblázatok, diagramok, ábrák, ikonok. Minél kevesebb a szöveg, annál beszédesebbek tudnak lenni a számok, és annál inkább fel tudják magukra hívni a figyelmet. A számokon van tehát a hangsúly, a színek és a vizuális elemek pedig a történetet rakják az adatok mögé. Vállalati statisztikák, iparági trendek, éves beszámolók és fogyasztói elemzések bemutatására is alkalmas, hogy csak néhány példát említsünk a lehetőségek közül.
2. Ismeretközlő infografika
Más néven információs infografikának is szokták nevezni. Nem véletlenül, hiszen ezeknél az infografikáknál a szövegen van a hangsúly és nem a számokon. Egy ötlet bemutatására, koncepció kifejtésére, bármilyen téma megvilágítására alkalmas infografika típus, az átlagnál több tipográfiát használ a megjelenítés során. Ha szeretnénk gyors rálátást adni egy témára, akkor a kulcsszavak, lényeges gondolatok kiemelésével és megfelelő illusztrációval megtehetjük mindezt. Ez a típusú infografika részletesen szemléltethet és egyszerűsíthet egy komplex témát, de rávezethet arra is, hogyan kell valamit jól csinálni, például mire figyeljen az olvasó, ha igénybe vesz egy szolgáltatást.
3. Idővonalas infografika
Az egyik legnépszerűbb infografika, amellyel történeteket mesélhetünk el úgy, hogy kronológiai sorrendben jelenítjük meg az adatokat. Az időrendiséget hivatott bemutatni egy számegyenesen. Remek prezentációja lehet a vállalkozás történetének vagy akár a főbb mérföldköveknek. A legjobb választás a fontos dátumok kiemeléséhez vagy az események, projektek áttekintéséhez. Segítségével felvázolható egy vállalat szervezeti útja, kezdete, növekedése az évek során, jelentősebb mozzanatok, legemlékezetesebb pillanatok és elért eredmények. Emellett bemutathatja egy projekt kezdetét és folyamatát, kiemelve a fontosabb lépéseket, kihívásokat, sikereket. Azáltal pedig, hogy jobban megismerünk valakit, könnyebben meg is tudjuk kedvelni, de legalábbis előnybe helyezzük azzal szemben, akit nem ismerünk. Mivel az emberek hajlamosak az időt térben értelmezni, az idővonal segíthet tisztább képet alkotni az időkeretről. A vizuális eszközök, grafikai elemek, például a vonalak, ikonok, fényképek és címkék mind segítenek kiemelni és megmagyarázni az időbeli pontokat.
4. Folyamatleíró infografika
Ha egy folyamatot lépésekre bontunk, akkor sokkal érthetőbbé, áttekinthetővé válik. Ezek az infografikák lehetővé teszik az egyes lépések körvonalazását és pontosítását. Kiemelhetünk részeket, az egyes lépések jellemzőit, sorrendjét, ugyanakkor magyarázó szövegrészeket is helyezhetünk el. A legtöbb folyamat infografika egyenesen fentről lefelé vagy balról jobbra halad. A lépések számozása megkönnyíti a folyamat követését. Például remek eszköze egy bútor összeszerelésének vagy egy demo termék telepítésének, kipróbálásának szemléltetéséhez.
5. Összehasonlító infografika
A legtöbb esetben ahhoz, hogy dönteni tudjunk, különösen, ha választanunk kell, ismernünk kell a lehetséges alternatívákat. Az összehasonlító infografika ebben van a segítségünkre, a hasonlóságokat és a különbségeket hivatott szemléltetni. A legtipikusabb formája, amikor két terméket, szolgáltatást vagy módszert hasonlítunk össze. Azonban fókuszba rakhatunk kettőnél több dolgot is egyszerre, vagy épp ellenkezőleg, csak egy adott terméket, vagy szolgáltatást előnyeivel és hátrányaival. Összességében elmondható, hogy általában előtte-utána állapotokat mutat be, ellentéteket hasonlít össze.
6. Listázó infografika
A listaszerű felsorolások látványos megjelenítésére hívatott ez a fajta infografika, amely remek formája lehet a cég által elnyert díjak, projektek, pályázatok bemutatásához. Amikor előnyök, tippek, összetevők, érvek, szolgáltatások vagy termékek felsorolására van szükség, akkor listázós infografikát célszerű használni. Vonzó kiemelésekkel, számokkal, ikonokkal, színekkel törjük meg az egyhangúságot, a száraz szöveghalmaz monotonitását.
7. Földrajzi infografika
Az ilyen fajta infografikák segítenek látványosan bemutatni egy adott cég vagy vállalkozás földrajzi helyzetével, terjeszkedésével kapcsolatos információkat és adatokat. Legyen szó az irodák helyszíneiről, a globális piaci részesedésről, üzleti, értékesítési pontokról, minden jól szemléltethető velük. Ezeknek az infografikáknak a fő elemei a térképes chartok, de színes jelölésekkel, kiemelésekkel, magyarázó szöveggel, illetve bármilyen vizuális elemmel tovább színesíthető az összkép. Az infografika ezen típusa remekül tudja szemléltetni például az egyes trendeket földrajzi vonatkozásban, emellett természetesen konkrét földrajzi adatok megjelenítésére is használhatók. Előbbire jó példa lehet egy olyan infografika, ami a Budapest és a nagyobb vidéki városok 5G lefedettségét mutatja meg, utóbbira pedig az, hogy Budapestről hány óra repülő, illetve autóúttal érhetők el Európa fontosabb fővárosai.
8. Önéletrajz infografika
Az önéletrajz infografika munkatapasztalatot, életutat jelenít meg látványos formában, bemutatja az életpálya főbb állomásait idővonalra vetítve. Ezt a típusú infografikát a CV megjelenítésére, összefoglalására használják. Vizuálisan szemlélteti és jeleníti meg a tapasztalatok, képességeket.
9. Hierarchikus infografika
A szerkezetéből és felépítéséből adódóan családfa szerű infografikának is szokták nevezni. A hierarchikus infografika az egyik legjobb módja a különböző összefüggések, kapcsolatok vagy vállalati struktúrák ábrázolásához. Az alá-fölérendeltségi viszonyokat is nagyon jól szemlélteti a cégen belül, ezért a szervezeti felépítések bemutatásánál is alkalmazni szokták. Továbbá bármilyen más, ok-okozati jellegű összefüggés ábrázolására is kiválóan alkalmas.
+1 Interaktív infografika
Ezek az infografikák olyan elemeket, hivatkozásokat tartalmaznak, amelyek reagálnak a felhasználó kattintására. Ilyen grafikai és tartalmi elemek lehetnek: gombok, legördülő menük, adatpontok, diagram elemek, adatcsoportok stb. Ezek közül némelyek kiemelést kapnak, míg mások háttérbe kerülnek, vagy átrendeződnek. A variációk száma végtelen, így úgy jeleníthetünk meg komoly adatmennyiséget, hogy a felhasználót ez nem terheli, sőt még szórakoztatja is. Itt már a gamification is jelen van, hiszen ezek az infografikák fokozatosan mutatják meg magukat, fel kell fedezni őket.
Végeredményben nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy egy-egy infografika akár több típushoz is tartozhat egyszerre. Amennyiben a helyzet úgy kívánja, akár szabadon ötvözhetők is egymással a különböző típusok. Ahhoz, hogy a fenti listából ki tudjuk választani a legmegfelelőbbet, először át kell gondolnunk a célunkat. Ki a közönség? Mit akarunk átadni? Mindig az adott helyzettől függ, hogy melyiket érdemes elkészíteni. Próbáljunk meg a hatékonyságra és a látványosságra is odafigyelni, miközben szem előtt tartjuk az olvashatóságot.